آشنایی با عکاسی دیجیتال

در گروههای تخصصی عکاسی عضو شوید و نظرات عکاسان حرفهای را در مورد عکسهای خود جویا شوید. از مهمترین زیر شاخه های عکاسی صنعتی، عکاسی محصول است که بخش مهمی از تبلیغات آفلاین و آنلاین را در بر می گیرد. جالب است بدانید که برخی از افراد به اشتباه گمان میکنند که عکاسی صنعتی در منزل کار ساده و راحتی است و به مهارت خاصی نیاز ندارد اما برخلاف نظر این عده باید بگوییم به دلیل آن که این نوع عکاسی به تخصص، مهارت، تجربه و همچینین آگاهی کامل نسبت به تمامی تکنیکهای عکاسی حرفه ای را دارد ، پس کار چندان آسانی نیست علاوه بر موارد گفته شده باید اضافه کنیم که عکاس میتواند به جز استفاده از دوربین های حرفه ای DSLR با یک گوشی هوشمند نیز این کار را انجام دهد ، اما مطمئنا با استفاده از یک DSLR دست شما برای نمونه های بهتر بازتر خواهد بود. این مورد، به نوع دوربین شما بستگی دارد و بهسختی در گوشیهای هوشمند قابل استفاده است.

البته در دنیای امروز، بیشتر مردم دوربین و یا یک گوشی هوشمند در اختیار دارند که همین موضوع، دانستن موارد اشاره شده را ضروری جلوه میدهد. گوشی های هوشمند گجتهایی همه فن حرف هستند! این مورد حتی با دوربین گوشیهای هوشمند هم قابل استفاده است اما قطعاً دوربینهای حرفهای DSLR و بدون آینه، تصویر جذابتری را میسازند. به هر حال در گوشی هوشمند، باید به سوژه نزدیکتر شوید (بهعنوان مثال عکاسی ماکرو توسط دوربین گوشی هوشمند). باید توجه کنید که المانهای خارج از فوکوس، باید منظم و جذاب بوده و در عین حال حواس بیننده را پرت نکند. اصول صداقت و جذابیت هر دو رعایت میشوند و اگر عکاس، از علم و تجربه کافی برخوردار نباشد و برای جذاب تر کردن عکس اصول صداقت را زیر پا بگذارد یا بالعکس، جهت رعایت جانب صداقت از جذابیت عکس تبلیغاتی شما بکاهد، در هر دو صورت شما متضرر خواهید شد و مخاطبینتان را از دست میدهید. در DSLR ها میتوانید تنظیمات بیشتری را انجام دهید و دست شما بازتر خواهد بود پیشنهاد میکنیم از تنظیمات ایزو ۱۰۰ ، فاصله کانونی دیافراگم کمتر از f/۴ باشد ، سرعت شاتر ۱۰۰/۱ باشد ، فرمت عکس را بر روی raw بگذارید.

به بیان ساده تر می توان گفت هر نوع عکاسی که با هدف فروش انجام بگیرد در زیر شاخه عکاسی صنعتی قرار خواهد گرفت. البته ، استفاده از نور طبیعی برای عکس های محصول بسته به نحوه انجام کار می تواند موثر یا مخرب باشد. نیازی به صرف هزینه برای تجهیزات یا اتلاف وقت و انرژی خود برای تنظیم منبع نور نیست. با اینکه در این روش، خط تقارن عمودی دقیقاً در مرکز تصویر قرار دارد، اما افرادی که دید و تجربه بهتری دارند سعی بر این خواهند داشت که خطوط افقی هم بر روی خطوط یکسوم قرار گیرند و از هر دو قانون، به شکل بهینه استفاده نمایند. به عبارت ساده قانون یکسوم به این صورت تعریف میشود: در ترکیببندی کادر را از دو سمت عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم کنیم. در دورههای آموزش عکاسی به بحث در این باره میپردازیم که عکسهایمان از کجا میآیند؟ این کار، به جلب توجه بیننده به سمت سوژه فوکوس شده کمک میکند. یک ترکیببندی خوب، آن است که محیط و یا اشیاء و همچنین المانهای دیگر را به نحوی در کادر تصویر بگنجاند که نگاه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند. جهت تابش نور باید توجه مخاطب را به مرکز جلب کند.

تهیه یک عکس زیبا از محصول مورد استفاده شما می تواند واقعاً موثر باشد و نورپردازی طبیعی اغلب می تواند جلوه های زیبایی ایجاد کند ، اما اطمینان حاصل کنید که از محصول خود یک عکس ساده و با نور مناسب و بدون حواس پرتی نیز داشته باشید. به طور کلی ، نور صبح روشن است و رنگ کمتری دارد ، در حالی که نور بعد از ظهر / عصر اغلب دارای ته رنگ گرم است و کنتراست بیشتری را در تصاویر شما ایجاد می کند. بنابراین مشاهده و دقت در شکلهای ایجاد شده توسط سوژه و اشیای اطراف آن، می تواند به بهتر کردن ترکیب بندی عکس کمک کند. استفاده از منبع نور مصنوعی می تواند بر رنگ محصول شما تأثیر بگذارد ، در حالی که استفاده از نور طبیعی برای عکس های محصول ، رنگ طبیعی محصول را حفظ می کند. در این ساعات، سایهها نیز بلندترند و همهچیز برای گرفتن عکسی منحصربهفرد با نور طبیعی فراهم است.