فیلم سینمایی کیک محبوب من 2022-07-04

معرفی فیلم کیک محبوب من + بازیگران و خلاصه داستان

اگر در مورد فیلم کیک محبوب من سوالی یا پرسشی دارید ما در بخش نظرات منتظر شما هستیم. انتخاب لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی برای این نقش‌ها، انتخابی هوشمندانه بوده. بازی در چنین نقش‌های پیچیده و احساسی، ریسک بزرگی است که این دو بازیگر به خوبی از پس آن برآمده‌اند. ساخت فیلم‌هایی با یک لوکیشن و تعداد کمی شخصیت، چالشی بزرگ برای هر فیلمسازی است. اما سینمای ایران نشان داده که در این ژانر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این فیلم، آینه‌ای است رو به روی تمام کسانی که در زندگی روزمره، احساس تنهایی را تجربه می‌کنند. انتخاب صناعی‌ها و مقدم این نبود که قصه عاشقانه‌شان را با پایانی مثبت و امیدوارکننده بگویند. میل به واقع‌نگری و بدبینی موروثی که طبیعی هم هست، باعث شد بخواهند واقعیت را لخت و عور و در تلخ‌ترین حالتش به صورتمان بکوبند.

اما در حاکمیت کنونی ایران، می‌توان گفت که این فیلم خط قرمزهای جمهوری اسلامی را زیرپا گذاشته و سازندگان و بازیگران آن، آگاهانه دست به ریسک بزرگی زده‌اند. فیلم «کیک محبوب من» بدون اعمال سانسور و پیروی از پوشش اجباری حجاب برای بازیگران زن ساخته شده است. چنین جمع هایی نیز که قبل‌ترها هفتگی بود، حال سالی به یک بار برگزار می شود.

معرفی فیلم کیک محبوب من + بازیگران و خلاصه داستان

مهین، با جرقه‌ای از امید که در دلش روشن شده، تصمیم می‌گیرد از روزمرگی‌های تکراری‌اش رها شود. آن حرف‌های انگیزه‌ای که در مهمانی شنیده بود، مثل بذر کوچکی در ذهنش کاشته شده و حالا ریشه کرده است. کوپن رستوران ارتش را بهانه می‌کند تا از خانه بیرون بزند و کمی هوا عوض کند. اما دوستش، شاید از ترس تغییر یا عادت به روزمرگی، این پیشنهاد را رد می‌کند. اما برای مخاطب ایرانی، این گفتگوها و احساسات، بسیار واقعی و آشنا هستند. به تصویر کشیدن صادقانه‌ی دغدغه‌های زنان ایرانی در این سن و سال، یکی از نقاط قوت این فیلم است.

در واقع فیلم کیک محبوب من به دلیل به تصویر کشیدن داستان عاشقانه‌ای در اواخر عمر و آن هم در محدودیت‌های اجتماعی حاکم بر جامعه ایران، توجه و تحسین زیادی را به خود جلب کرده است. خانم مهین، سال‌ها پیش شوهرش را از دست داده، بچه‌هایش مهاجرت کرده‌اند و تنها با یکی‌شان از طریق تماس تصویری در ارتباط است. چند دوست قدیمی دارد که حالا به واسطه پیری کم‌تر آن‌ها را می‌بیند. زندگی او، چنان‌چه از چهره غمگین و آویزانش پیداست، مصداق بارز تنهایی است. مهین بازتاب حقیقی تمام انسان‌های تنهاست که با پا به سن گذاشتن، تنهایی‌شان بیش‌تر و کسل‌کننده‌‌تر می‌شود. فیلم «کیک محبوب من» نخستین فیلم ایرانی است که در چهل و پنج سال گذشته برخی خطوط قرمز را رد کرده است.

دست‌مریزاد به بهتاش و مریم عزیز که «کیک محبوب من» را به فیلم‌های محبوب من افزودند. فیلم «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در حالی به بخش مسابقه جشنواره برلین راه یافته است که دو کارگردان این فیلم توسط مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج شده‌اند. فیلم سینمایی کیک محبوب من محصول مشترک ایران، فرانسه، آلمان و سوئد است و برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم برلین ۲۰۲۴ اکران شد. در این سریال بازیگران برجسته و مشهور سینمای ایران فرانسه، آلمان و سوئد مانند اسماعیل محرابی و لی‌لی فرهادپور و بازیگران فرانسوی، سوئدی، و آلمانی و … ایفای نقش کردند. دعوت به تماشای فیلم این فیلم نه تنها داستان یک زن را روایت می‌کند بلکه به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران نیز می‌پردازد و به تماشاگران فرصتی برای تفکر درباره آزادی، عشق و تنهایی می‌دهد. «کیک محبوب من» به‌عنوان یک فیلم ماندگار در سینمای معاصر ایران، ارزش تماشا و بررسی را دارد و می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از تماشاگران باشد.

این تغییر نه‌تنها مسیر داستان را عوض می‌کند، بلکه به بیننده نیز این پیام را منتقل می‌کند که همیشه می‌توان از یکنواختی فرار کرد. اسماعیل محرابی نیز در نقش فرامرز، با بازی طبیعی و صمیمی‌اش، به تصویرسازی شخصیت مردی کمک می‌کند که عشق و همدلی را به مهین هدیه می‌دهد. رابطه بین این دو شخصیت اصلی، عمق و تأثیرگذاری خاصی به فیلم می‌بخشد. لیلی فرهادپور به‌عنوان مهین، بازی بسیار تاثیرگذاری ارائه می‌دهد. او با توانایی‌های بازیگری خود، به خوبی احساسات پیچیده یک زن ۷۰ ساله را به تصویر می‌کشد. مهین در مسیر جستجوی عشق و رهایی از تنهایی، به یک شخصیت جذاب و قابل لمس تبدیل می‌شود.

در خیابان‌ها و پارک‌های تهران قدم می‌زند، شاهد دعوای دختری جوان با مأموران می‌شود و از او حمایت می‌کند. ساختن فیلم با تعداد محدود شخصیت‌ها و در یک لوکیشن ثابت معمولاً چالش‌برانگیز است و ایجاد یک اثر جذاب در این شرایط دشوار است. با این حال، سینمای ایران در این سبک فیلم‌سازی به مهارت رسیده است.

محور اول رابطه او با زنان دیگر است که این مهم را می‌توان در‌ دو سکانس فیلم به شکل مستقیم مشاهده کرد. ابتدا صحنه‌ای است که مهین به همراه دوستانش دور میز ناهارخوری نشسته‌اند و با زبانی شیرین و طنازانه به روایت تجربیات خود در‌ مواجهه با مردان می‌پردازند. دوم صحنه‌ای است که مهین در پارکی نشسته و با سر و صدای جاری در محیط، متوجه حضور گشت ارشاد و برخورد با دختری می‌شود که در نهایت با نقشی حمایتی، مانع از برخورد با او می‌شود. لحظات طلایی فیلم همین صحنه‌هاست، جایی که تمام لذت، درد و پیام اصلی فیلم شکل می‌گیرد. «کیک محبوب من» با موفقیت تصویری واقع‌گرایانه از دغدغه‌های افراد مسن ارائه می‌دهد؛ افرادی که گویی در جامعه نادیده گرفته شده‌اند، کسانی که انگار هیچ‌گاه توجهی به آن‌ها نمی‌شود، گویی وجود ندارند.

خلاصه داستان فیلم کیک محبوب من

با وجود محدودیت‌های ممیزی، فیلم‌های تک‌لوکیشنی و کم‌شخصیت در فضای خانه یا آپارتمان، جایگاه ویژه‌ای در سینمای ایران دارند و اغلب جزو بهترین آثار محسوب می‌شوند. فیلم اخیر آن‌ها به دلیل واقع‌گرایی موجود در آن، عمدتاً در فضای یک خانه می‌گذرد، گرچه چند سکانس خارجی نیز دارد. فیلم همچنین به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی زنان در جامعه ایران می‌پردازد. موضوعاتی از جمله انزوا، عدم توجه به نیازهای عاطفی زنان سالخورده و مشکلات اجتماعی که آن‌ها با آن مواجه‌اند، به خوبی در داستان منعکس شده است. این چالش‌ها می‌تواند به گفتگوهای اجتماعی و فرهنگی بیشتری منجر شود.

به همین دلیل، پیش‌تر مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش‌های منفی زیادی را نسبت به ساخت این فیلم داشتند. آقای صناعی ها سازنده فیلم کیک محبوب من قبل از این نیز در سال 2021 فیلم قصیده گاو سفید را ساخت که در هفتاد و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین حضور داشت. فیلم “کیک محبوب من” به دلایل متعددی یک اثر جسورانه تلقی می شود. حضور بازیگران بدون حجاب اجباری، نمایش زندگی خصوصی و صحنه های خصوصی و حتی مواردی چون نوشیدن شراب و گفت وگوهای صریح زنان در مورد نیازهای جنسی و عاطفی همه جزئی از محتوای این فیلم هستند.

در ادامه این اتفاق، نیروهای امنیتی به خانه تدوین گر فیلم یورش برده و فیلم های تدوین نشده و سایر آثار مربوط به فیلم کیک محبوب من را ضبط کردند. رسانه ها با شنیدن این رخداد، عملکرد آن ها را درست مانند فیلم قصیده گاو سفید دیدند که حکومت ایران اجازه اکران آن را صادر نکرد. پس از آن پاتوق او صف نانوایی، پارک، کافی شاپ هتل و در نهایت یک رستوران ساده که در آن کوپن‌های غذای بازنشستگان را می‌توان بازخرید کرد، می شود.

حتی با وجود ممیزی‌ها ما چندین نمونه فیلم کم‌شخصیت تک‌لوکیشنی، بیشتر در فضای خانه یا آپارتمان داریم که همه جزو فیلم‌های برتر سینمای ایران هستند. فیلم آخرشان به دلیل تصویر واقعگرایانه‌ای که به نمایش می‌گذارد، اصلاً چاره‌ای جز ماندن در فضای یک خانه نداشته است. گرچه چند سکانس بیرونی هم دارد اما بخش اصلی و مهم قصه در فضای خانه می‌گذرد.

به دوستش پیشنهاد می‌دهد که با او به گردش بیاید اما دوستش نمی‌پذیرد. به همین خاطر به یک هتل قدیمی که از جوانی‌های دور و روشنش با آن خاطره دارد، می‌رود. شاهد دعوای دختری از نسل جوان با ماموران می‌شود و از دختر حمایت می‌کند. وی در سریال های پر مخاطبی و با یاد ماندنی چون آینه ، خانه سبز ، هزاردستان و فیلم های سینمایی خواستگاری ، وکیل اول و هزاردستان و… حضور داشت. اسماعیل محرابی سال ۱۳۵۱ و در ۲۸ سالگی با سیده فاطمه سید مدلل کار ازدواج کرده و یک دختر به نام آشا محرابی دارد که بازیگر است.

غلامرضا موسوی و بهتاش صناعی‌ها به همراه تهیه کنندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان و سوئد، تهیه کنندگی این محصول مشترک را به عهده دارند. دهه شصت برای این بازیگر معروف تئاتر، سینما و تلویزیون دوره بسیار پر کاری بود و در سریال های به یاد ماندنی زیادی در این دهه حضور داشته است. در گزارشی از رادیو فردا عنوان شد که او در این فیلم بدون حجاب اجباری به ایفای نقش پرداخته است. جرم او به‌طور مشخص بیان نشد، اما دادستان تهران در توضیح دستگیری چند نفر دیگر که همزمان با لیلی فرهادپور دستگیر شده بودند، دلیل دستگیری را ارتباط گرفتن با کمیته گزارشگران حقوق بشر عنوان نمود. به دنبال بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران پس از عاشورا سال ۱۳۸۸، لیلی فرهادپور نیز در ۱ بهمن ۱۳۸۸ دستگیر شد.

هر چه داستان پیش می‌رود، رنگ‌ها، دیالوگ‌ها و موسیقی هم پرشورتر می‌شوند و ما را به اوج هیجان می‌برند. اما در پایان، همه چیز به سکوت می‌رسد و ما را به فکر فرو می‌برد. این فیلم با فضایی صمیمی و بازی‌های درخشان، مخاطب را به دل یک خانه و زندگی روزمره می‌برد. زیبایی بصری فیلم و نگاه انسانی آن به روابط بین شخصیت‌ها، باعث می‌شود که تماشاگر از هر لحظه آن لذت ببرد و با داستان همذات‌ پذیری کند.

لیلی فرهادپور در این فیلم نقش یک زن پا به سن گذاشته را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد به زندگی‌اش سر و سامان بدهد و کارهایی را بکند که مردم پیش از انقلاب ۵۷ در ایران انجام می‌دادند. صناعی‌ها و مقدم به‌عمد پایان داستان عاشقانه‌شان را با لحنی مثبت و امیدوارکننده به تصویر نکشیدند. گرایش آن‌ها به واقع‌گرایی و بدبینی موروثی، که در نوع خود طبیعی است، باعث شد بخواهند واقعیت را به تلخ‌ترین شکل ممکن نشان دهند.

داستانی از تنهایی و جستجوی عشق

پرده‌دری نمی‌کند، بی‌پرده به درون آدم‌ها می‌رود تا خلوتش را در جلوت قصه به نمایش بگذارد تا لایه‌های پنهان در ذهن و ضمیر ناخودآگاه را به زبان آورد. لحظه‌هایی که لذت زیستن در سرزمینی که نه فقط عشق، بلکه عواطف انسانی را در پستوی خانه و کنج دل نهان باید کرد، یا پشت خجالت یا سلب سیاست پنهان می‌شود. چقدر آدم‌ها، دلشان و دل‌خوشی‌های ساده‌شان از ترس قدرت یا حرف مردم می‌میرد.

او تصمیم می‌گیرد از چارچوب‌های محدودکننده‌ای که جامعه و خانواده برای او ایجاد کرده‌اند، خارج شود، خودش باشد و به سمت تجربه‌های جدید حرکت کند. بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، سازندگان فیلم «کیک محبوب من» توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اتهام جدید «اشاعه فساد» مواجه شدند. آن‌ها پیش‌تر در این پرونده به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بودند.

بلکه سیاست در پس زمینه فیلم قرار دارد و تا جایی با آن کار دارد که به زندگی دو شخصیت اصلی فیلم مربوط می‌شود. آشنایی آن ها سبب می شود که فرامرز و مهین لحظاتی را با هم در آپارتمان مهین بگذرانند، جایی که مهین به فرامرز پیشنهاد پخت کیک مورد علاقه‌اش را می‌دهد. این در واقع لحظه‌ای از ارتباط عاطفی است که آن دو تمام افکار و احساسات‌شان را برای آن ذخیره کرده‌اند. داستان این فیلم مربوط به زنی است که سعی دارد در کشوری که حقوق زنان به شدت محدود است، به خواسته هایش دست پیدا کند.

کارگردان‌های این فیلم اجازه خروج از ایران را پیدا نکردند و نتوانستند در اجرای فیلم‌شان در برلیناله حضور یابند. فیلم «کیک محبوب من» داستان زنی به نام مهین را روایت می‌کند که سال‌هاست در خانه‌ای نسبتاً بزرگ و تنها زندگی می‌کند. همسرش را مدت‌ها پیش از دست داده و فرزندانش به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. ارتباط او با تنها یکی از بچه‌هایش به‌واسطه تماس تصویری است و نوه‌اش نه‌تنها فارسی بلد نیست، بلکه علاقه‌ای به صحبت با مادربزرگ خود نیز ندارد.

چون به چشم مخاطب دقیق‌تر ایرانی احتمالاً چندان ایرانی به نظر نمی‌آید. کمی حس و حال مصنوعی دارد که این شاید نتیجه بازی بازیگرانش هم باشد. و این حس و حال مصنوعی فقط به این خاطر نیست که این زنان دارند حرف‌هایی را طوری می‌زنند که در سینمای ایران مرسوم نیست. جوری است که انگار این آدم‌ها این دوستان قدیمی در تمام این سال‌ها از دیدگاهشان درباره عشق و داشتن یک یار به هم چیزی نگفتند. با اینکه صحنه دلپذیری است و از تماشایش لبخندی بزرگ بر لب داری. مهین بعد از حرف‌های انگیزشی (و کمی شعاری) مهمانی تصمیم به تغییر می‌گیرد.

فیلمی در ستایش زندگی و بسیار همدلی‌برانگیز که خواه‌ناخواه تحت تأثیر پایان تکان‌دهنده‌اش، واکنش‌های متضادی را در پی دارد. علاوه بر بازی‌ها، طراحی صحنه و فیلم‌برداری هم دیدنی است و پلان طولانی رقص نشان می‌دهد چه وسواس و تمرین و تمرکزی برای کارگردانی این فیلم وجود داشته است. کنایه‌ها و طعنه‌های مکرر سیاسی و به‌ویژه سکانس گشت ارشاد و هم‌چنین سکانس مهمانی زنانه نیز تناسب زیادی با فضای رئال فیلم ندارند. جز این یکی‌دو مورد، «کیک محبوب من»، هم به دلیل اتمسفر تازۀ رها از فضای رسمیِ تصنعی و هم به دلیل موضوع و فرم، دیدنی و قابل‌احترام است.

زوج صناعی‌ها و مقدم با تجربه خود در ساخت این نوع فیلم‌ها، ثابت کرده‌اند که می‌توان با کمترین امکانات، اثری ماندگار خلق کرد. آن‌ها در فیلم‌هایشان، به جای تمرکز بر صحنه‌های پرهیجان و لوکیشن‌های متنوع، به عمق روابط انسانی و روایت داستانی پرداخته‌اند و همین امر باعث شده است که آثارشان در ذهن مخاطب باقی بماند. فرایند تولید و نمایش «کیک محبوب من» پیش از این با اعتراض مقامات وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی مواجه شده بود. به ناخن‌هایش لاک قرمز می‌زند و نیاز بدنش را به لمس شدن به‌خاطر می‌آورد. او که همسرش را سال‌ها پیش از دست داده، می‌داند که خیلی وقت است دلش برای عشق و دوست‌داشتن و دوست‌داشته شدن تنگ شده است.

موفقیت در جشنواره‌ها

مسئله فقط بر سر این نیست که زنان فیلم حجاب ندارند، بلکه جهان زنانه نیز بدون حجاب‌های مفهومی و فرهنگی و خط قرمزهای مرسوم به تصویر کشیده می‌شود که در آن بیان نیازها و خواسته‌های زنانه با احساس شرم همراه نیست. کیک محبوب من به تهیه کنندگی سیدغلامرضا موسوی نامقی ، کارگردانی بهتاش صناعی ها و نویسندگی بهتاش صناعی ها و مریم مقدم حسینی محصول سال ۱۴۰۲ است. «کیک محبوب من» درباره همین موضوعات ساده حرف می‌زند و نمی‌توان آن را سیاسی دانست. همچنین قابل یادآوری است که در سپتامبر 2023 خانم مقدم و آقای صناعی‌ها می‌خواستند برای مراحل پساتولید فیلم به پاریس بروند، اما با ضبط گذرنامه آن ها، هر دو ممنوع خروج شدند.

بازیگران فیلم کیک محبوب من

حالا برای نخستین بار، این افراد خود را می‌بینند و چه ضیافتی از این خودشناسی می‌سازند. فیلم با ظرافت موفق می‌شود نه‌تنها تصویری جهان‌شمول از پیرزن و پیرمردی تنها به نمایش بگذارد، بلکه شرایط خاص این افراد در جامعه ایرانی را نیز به‌خوبی برجسته می‌کند. این فیلم به دور از هرگونه افراط و تفریط، توانسته به تعادلی مثال زدنی و شاعرانه و اعتراضی برسد. فیلم «کیک محبوب من» از تکرار الگوهای داستان‌های عاشقانه جریان مرسوم در سینمایی فاصله گرفته و با محوریت دادن به رابطه زن و مردی سال‌خورده، شکل دیگر از عشق و رابطه زن و مرد را پدیدار به نمایش می‌گذارد. صحنه‌های اروتیک فیلم مانند دوش گرفتن، رقصیدن، نوشیدن و… همگی با ترکیبی از عناصر تراژدی و کمدی همراه شده و به هیچ‌وجه به کیفیت و طبیعی خود لطمه نزده است. این نکته‌ای بسیار زنانه در مورد این بخش از فیلم «کیک محبوب من» است.

همین موضوع هم در نهایت این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که هنرمند باید این واقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به تصویر بکشد یا به همان روال قبل نظر حاکمیت را به نمایش بگذارد. اگرچه ضعف‌هایی مانند تصنعی‌بودنِ دیالوگ‌ها یا اغراق در نقدهای اجتماعی به آن وارد است، اما همچنان می‌توان آن را اثری شایسته توجه دانست. اما نگاه اگزیستانسیالیستی این دو فیلم‌ساز باعث شد ترجیح دهند به‌جای پایان خوش، به وضعیت وجودی انسان و محدودیت‌های واقعی او بپردازند.

چالش‌های اجتماعی و فرهنگی

«کیک محبوب من» در جشنواره‌های مختلف جهانی، از جمله برلیناله، مورد توجه قرار گرفته و موفق به کسب جوایزی از جمله جایزه یورو ایمیج شده است. این جوایز نشان‌دهنده ارزش هنری و اجتماعی فیلم در سطح بین‌المللی هستند. هرچند برخی از صحنه‌های فیلم، مثل گفت‌وگو با راننده تاکسی، کمی شعارزده به نظر می‌رسند، اما این رویکرد در راستای واقع‌گرایی داستان قابل توجیه است. برخی از صحنه‌های بیرونی نیز حس تلویزیونی بودن فیلم را تقویت می‌کنند، اما به طور کلی، فیلم کیک محبوب من اثری است که به سینما نزدیک شده و توانسته دغدغه‌های بسیاری از زنان را به تصویر بکشد.

ریتم یکسان همیشگی زندگی‌اش را تغییر دهد و از چارچوب‌هایش خارج شود. به دوستش پیشنهاد می‌دهد که با کوپن رستوران ارتش مهین با او به گردش بیاید اما وقتی دوستش نمی‌پذیرد. تو گویی در تمام این سال‌های تنهایی از خانه بیرون نرفته، به همین خاطر به یک هتل قدیمی که از جوانی‌های دور و روشنش با آن خاطره دارد، می‌رود. شاهد دعوای دختری از نسل جوان با مأموران می‌شود و از دختر حمایت می‌کند.

نقد و بررسی فیلم کیک محبوب من

این فیلم با نقدهای تحسین‌آمیز مواجه شد و امتیاز صد درصدی راتن تومیتوز گواهی بر موفقیت آن است. بسیاری از مخاطبان ایرانی نیز مشتاقانه منتظر تماشای آن بودند. همین موضوع است که مهین و البته فرامرز مرد قصه را باورپذیر می‌کند تا تصویری از یک عشق راستین و چه‌بسا باید گفت انسان راستین با همه ضعف و قوت‌های طبیعی و واقعی‌اش به نمایش گذاشته می‌شود. شاید همین وضعیت تازه است که از اسماعیل محرابی بازی تازه‌ای را به نمایش می‌گذارد که بر دل می‌نشیند.

سال‌ها پیش شوهرش را از دست داده، بچه‌هایش مهاجرت کرده‌اند و تنها با یکی‌شان از طریق تماس تصویری در ارتباط است. نوه‌اش به احتمال زیاد فارسی بلد نیست و علاقه‌ای به حرف زدن با مادربزرگش پای تلفن ندارد. چند دوست قدیمی دارد که حالا به واسطه پیری کمتر آن‌ها را می‌بیند. شب‌ها تا دیروقت سریال تماشا می‌کند، برای نوه‌اش پتو می‌بافد و صبح‌ها تا ظهر می‌خوابد. زندگی او، چنانچه از چهره غمگین و آویزانش پیداست، مصداق بارز تنهایی است. صناعی‌ها و مقدم در دقایق اولیه فیلم به خوبی موفق شده‌اند این مفهوم را به بیننده خود منتقل کنند.

او هفتاد ساله است، چاق است، حرکاتش کُند است، رقصش چندان تعریفی ندارد، موهایش سفید شده و در یک کلام تمام ویژگی‌های ظاهری یک «پیرزن» یا «مادربزرگ» ایرانی را دارد. اما او و همسرش مریم مقدم که به طور مشترک این فیلم را کارگردانی کردند بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتند فیلمی بسازند که یقیناً قابلیت توزیع و اکران از مبادی رسمی را نداشت. یکی از بحث های داغ پیرامون ساخت فیلم درام کیک محبوب من بازی بدون حجاب لیلی فرهادپور بود. در گزارشی در رادیو فردا گفته شد که لیلی فرهادپور در این فیلم حجاب نداشته است اما کارگردانان این فیلم یادآور شدند که در این فیلم از کلاه‌گیس برای خانم فرهادپور استفاده شده است. باتوجه‌به آنچه گفته شد، در واقع مهین تصمیم می‌گیرد لحظه را دریابد و قواعد خشک حاکم بر عرف جامعه را کنار گذاشته و عشق و خوش‌باشی را تجربه کند. اما رفتار و نقش قهرمانانه‌ و با اعتماد به نفس قوی مهین، از جایی شروع می‌شود که تصمیم می‌گیرد از قالب یک پیرزن خارج شود و رفتارهایی را که جامعه‌ از او انتظار دارد، انجام ندهد.

تغییر حالات چهره او از ابتدای فیلم و اجزای آویزان صورتش که بعد از آمدن فرامرز پر از خنده می‌شود، قند در دل آب می‌کند. شیفته او می‌شوی که می‌خندد، که خجالت می‌کشد، که احساس راحتی می‌کند، که هیجان‌زده می‌شود که کیک درست می‌کند. می‌شد مهربان‌تر بود اما این پایان‌بندی فعلی هم عامدانه است هم در عین دردناک بودن، طنزی در خود دارد که هم به ماهیت مردانه اشاره دارد و هم در اشلی گسترده‌تر به شرایط کلی اجتماع. از سریال های پرمخاطب و بیننده اسماعیل محرابی بازیگر نقش فرامرز در فیلم کیک محبوب من می توان به سریال هایی چون آینه، خانه سبز، هزاردستان و فیلم های سینمایی خواستگاری ، وکیل اول و هزاردستان و… اشاره کرد. فیلم یک سینمای رُمان گونه و به تعبیر پازولینی، سینمای نثر نیست؛ چرا که در آن داستان بسیار کوچک شده و جزئیات و لحظه‌ها برجسته‌اند. این فیلم قصه‌گویی محض نمی‌کند، بلکه با درنگ در لحظه‌ها، به عمق چیزی که در جریان است اشاره کرده و مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

تمام این موضوعات نشان می‌ دهد که هدف او از فیلمسازی هیچ‌گاه مسائل سیاسی نبوده است. ولی بر اساس گزارش‌ها نهایتاً در ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ با سپردن قرار وثیقه ۹۰ میلیون تومانی، از زندان اوین آزاد شد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

او با مقایسه محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی فعلی، روزهای خوش جوانی‌اش را مرور کرده و به سهم خود در تلاش است تا خواسته‌های نسل جدید دختران ایرانی را فهمیده و با آن‌ها همراه شود. اگرچه برخی لحظات مثل گفت‌وگوی او با راننده تاکسی حالتی شعاری دارد، اما به نظر می‌رسد این لحظات در راستای واقع‌گرایی فیلم ضروری هستند. حس تلویزیونی بودن فیلم در این صحنه‌های بیرونی هم به چشم می‌خورد، اما فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی واقعی ندارد. فیلم در تصویرسازی روابط انسانی و مشکلات اجتماعی زنان در ایران موفق بوده است. این اثر توانسته به چالش‌های اجتماعی از جمله انزوا، بی‌توجهی به زنان سالخورده و نیاز به عشق و صمیمیت بپردازد. این موضوعات، از مسائل مهمی هستند که به وضوح در فیلم به تصویر کشیده شده‌اند.

لی‌لی فرهادپور و اسماعیل محرابی بازیگران این فیلم هستند که به عنوان محصولی از کشورهای ایران، فرانسه، سوئد و آلمان معرفی شده است. «کیک محبوب من» فارغ از اعتقادات ما فیلم مهمی است و درباره حسرت‌هایی صحبت می‌کند که نه تنها شوخی نیست که واقعیت امروز جامعه ایران است. فیلم کیک محبوب من با داستان ساده اما تأثیرگذار خود مخاطب را وادار به اندیشیدن می‌کند. مهین، شخصیت اصلی فیلم، نمادی از انسان مدرن است که درگیر تنهایی، رنج و روزمرگی است. او ابتدا منفعل و خسته از زندگی به نظر می‌رسد؛ اما با تصمیم به تغییر، به شخصیتی فعال تبدیل می‌شود.

‌به‌عنوان‌مثال در جایی مهین بیم آن دارد که پلیس جلوشان را بگیرد. هرچند که این بزرگ‌نمایی در سخت‌گیری نیروی انتظامی خوشایند داوران خارجی جشنواره‌ها است، اما بیانش در روزگاری که دیگر کسی به دختر و پسرهای جوان نیز کاری ندارد، گزافه و اغراق است. وقتی اروپاییان با این آموزه‌ها آشنا شدند، مکتبی را بر مبنای اصالت احساس و عشق بنیان نهادند. این مکتب که رمانتیسم نام دارد، الهام‌بخش بسیاری از آثار هنری بوده است. شاید بتوانیم فیلم کیک محبوب من را برداشتی آزاد از این طرز فکر قلمداد کرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این فیلم بپردازیم.

این فیلم بدون رعایت قواعد سانسور جمهوری اسلامی، از جمله حجاب اجباری برای بازیگران زن ساخته شده و فرایند تولید و نمایش «کیک محبوب من» پیش از این با اعتراض مقامات وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی مواجه شده بود. امضاء‌کنندگان این نامه موفقیت‌های بین‌المللی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم با فیلم «قصیده گاو سفید» را یادآوری و اعلام کرده‌اند که این زوج در ایران به «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند. «کیک محبوب من» را می‌توان جنجالی‌ترین فیلم این روزهای سینمای ایران دانست.

داستان «کیک محبوب من» به زندگی مهین، زنی ۷۰ ساله می‌پردازد که پس از ۳۰ سال بیوه‌گی، احساس انزوا و تنهایی می‌کند. مهین در جستجوی کنترل زندگی‌اش و تجربه مجدد عشق، به سمت روابط عاطفی و انسانی می‌رود. او تصمیم می‌گیرد از الگوهای متداول اجتماعی خارج شود و به دنبال خوشبختی خود باشد.

بیوگرافی بابک حمیدیان بازیگر نقش عباس در سرزمین مادری فصل دوم + عکسها

معرفی فیلم کیک محبوب من به همراه خلاصه داستان این فیلم جذاب و بیوگرافی بازیگران اصلی و مطرح آن را در این مطلب از فوتوسلفی قرار داده ایم. «کیک محبوب من» از منظر جنبه اعتراضی، در دام شعار نیفتاده و با هوش، درایت و جسارت، مسائل اجتماعی ایرانِ امروز را نقد می‌کند. مهین پس از شنیدن حرف‌های انگیزشی و کمی شعاری در مهمانی، تصمیم می‌گیرد تغییری در زندگی یکنواخت و تکراری‌اش ایجاد کند و از چارچوب‌های همیشگی خود خارج شود. او به دوستش پیشنهاد می‌دهد با استفاده از کوپن رستوران ارتش به همراه او به گردش بروند، اما وقتی دوستش نمی‌پذیرد، سفر تنهایی خود را آغاز می‌کند. گویا سال‌هاست که از خانه بیرون نرفته و حالا به یک هتل قدیمی که از جوانی‌های خود با آن خاطراتی دارد، می‌رود.

فیلم «کیک محبوب من» پرتره‌ای از یک قهرمان زن ایرانی را به نمایش می‌گذارد. زنی که نامش مهین است و ما زمانی با او آشنا می‌شویم که رفته بازار میوه و سبزی بخرد. لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی هر دو در نقش‌هایشان فوق‌العاده عمل کرده‌اند. محرابی نسخه پابه‌سن‌گذاشته شخصیتی است که در سریال «خانه سبز» از او به یاد داریم.

اما برای مخاطب ایرانی این‌که چنین مکالمه‌ای با تصویری واقع‌گرایانه چه‌طور پیش می‌رود، بسیار مهم و حائز اهمیت است. فیلم کیک محبوب من یک درام ایرانی است که در سال 2024 به نمایش درآمد و در بخش مسابقه ی هفتاد و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله) به نمایش گذاشته شد. این فیلم به کارگردانی مریم مقدم و بهتاش صناعی ها ساخته شده و به صورت مشترک محصول ایران، فرانسه، سوئد و آلمان است. فیلم برداری این اثر عمدتاً در ایران انجام شده است که خود یکی از نکات مهمی است که فیلم را به یک اثر قابل توجه در سینمای اخیر ایران تبدیل می کند.

در دنیای سینما، این امکان وجود داشت که فیلم جایی تمام شود که مهین فرامرز را صدا می‌زند، جوابی نمی‌گیرد و او را در اتاقش در حالی که خوابیده است، می‌بیند. فیلم می‌توانست با نمایی از مهین که بیرون از اتاق لبخند می‌زند، به پایان برسد. «کیک محبوب من» در وبگاه راتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰% از ۲۵ نقد مثبت را دریافت کرده است. این امتیاز نشان‌دهنده تأثیرگذاری فیلم بر روی تماشاگران و منتقدان است. نقدهای مثبت بر روی تصویرسازی واقع‌گرایانه شخصیت مهین و زندگی روزمره او تأکید دارند.

این فیلم در اسفندماه ۱۴۰۲ جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم‌(فیپرشی) را در جشنوارهٔ فیلم برلین دریافت کرد و به تازگی نمایش آن در سوئد و انگلستان آغاز شده است. فیلم کیک محبوب من  (My Favourite Cake)‌به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، داستان زندگی زنی به نام مهین را روایت می‌کند. مهین، که در دوران سالمندی خود به سر می‌برد، در جست‌و‌جوی معنای تازه‌ای در زندگی‌اش است.

«کیک محبوب من» عنوان فیلمی است به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم که در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم برلین (برلیناله) به نمایش درآمد و با تحسین گسترده مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. اگر چه این فیلم از کسب جایزه خرس طلایی ناکام ماند اما جایزه فیپرشی (منتقدان بین‌ المللی فیلم جهان) را به خود اختصاص داد و جایگاهی محترم در میان رسانه‌های سینمایی جهان پیدا کرد. یک مهمانی زنانه با دوستان قدیمی که همه مثل مهین کمابیش تنها هستند و کمابیش از دردهایی یک‌سان رنج می‌برند.

{

کارگردانان و نویسندگان

|}

سینمای ایران در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده است. یکی از این آثار درخشان، فیلم «کیک محبوب من» است که به کارگردانی مشترک مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها ساخته شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. کیک محبوب من یکی از فیلم‌های جدید ایرانی در سبک درام به حساب می‌آید که در ابتدای سال ۲۰۲۴ و در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش درآمد. این ساخته مریم مقدم موفق شد تا در این جشنواره، علاوه بر برنده شدن جایزه فدراسیون منتقدان فیلم (فیپرشی)، برای دریافت خرس طلایی این جشنواره به عنوان یکی از نامزدهای اصلی این جشنواره شود. مریم مقدمی برای نویسندگی و کارگردانی فیلم کیک محبوب من، با بهتاش صناعی‌ها (کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم موریانه) همکاری داشته است. «کیک محبوب من» قصه زنی تنها به نام مهین را روایت می‌کند که در خانه‌ای نسبتاً بزرگ مدت‌هاست تنها زندگی می‌کند.

در واقع فیلم کیک محبوب من روایت زندگی مهین (با بازی لیلی فرهادپور) ۳۰ ساله است که بیوه شده است. او از زمان مهاجرت دو فرزند و نوه‌هایش، تنها در خانه ای در حومه تهران زندگی می کند و هر روز با رنج و درد انزوا روز را به شب و شب را به روز می رساند. داستان مهین روایت گر عشق و فقدان، تنهایی و پیری است آن هم در مورد اینکه چگونه زنان با سرنوشت بیوه شدن کنار می‌آیند، زیرا می‌دانند که تقریباً به‌طور قطع از شوهرانشان بیشتر زنده خواهند ماند. فیلم کیک محبوب من، روایت دلنشین و تأمل‌برانگیزی از زندگی مهین، زنی است که در خلوت تنهایی‌اش، با خاطرات و رویاهایش همسفر می‌شود.

موفق می‌شود تصویری واقعگرایانه از دغدغه‌های آدم‌هایی پابه‌سن‌گذاشته به نمایش می‌گذارد که جزو دسته‌‌ای از اجتماع به حساب می‌آیند که انگار قلب و روح ندارند. حالا برای اولین بار دارند خودشان را می‌بینند و چه ضیافتی از این دیدار می‌سازند. «کیک محبوب من» با ظرافت موفق می‌شود هم تصویری جهان‌شمول از زن و مرد پیر و تنها به نمایش بگذارد و هم بر وضعیت زن و مرد پیر و تنها در جامعه ایرانی را نوری بیندازد.

همچنین توانست در این رویداد سینمایی وارد رقابت برای دریافت جایزه خرس طلایی شود. «کیک محبوب من» به نویسندگی و کارگردانی مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها تولید شده است. مریم مقدم با سابقه‌ای درخشان در زمینه کارگردانی و نویسندگی، توانسته است با این فیلم، توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. بهتاش صناعی‌ها نیز به عنوان کارگردانی مستعد در عرصه سینما شناخته می‌شود و همکاری او با مقدم، باعث ایجاد یک اثر قدرتمند شده است. فیلم «کیک محبوب من» در تهران، پایتخت ایران، در قلب جمهوری اسلامی ایران فیلم‌برداری شده است. این شهر با پیشینه فرهنگی متنوع، محلی برای روایت داستان‌های انسانی و اجتماعی فراهم می‌کند.

{

عبور از خط قرمزهای جامعه

|}

کیک محبوب من در ژانر درام، به کارگردانی و نویسندگی مشترک بهتاش صناعی ها و مریم مقدم در سال ۲۰۲۴ ساخته شده است. از بازیگران اصلی این فیلم می توان از لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی نام برد. فیلم کیک محبوب من مطرح ترین فیلم ایرانی در چهل و پنج سال اخیر است که به این شکل فوق العاده و جسورانه به خطوط قرمز جامعه ایران برخورد کرده است.


فیلم سینمایی طوبی
فیلم سینمایی طعم گیلاس
فیلم سینمایی طعمه
فیلم سینمایی ظهور افسانه دوبله فارسی
فیلم سینمایی ظهور کرد
فیلم سینمایی ظهور سیاره میمون ها
فیلم سینمایی ظهر شانگهای
فیلم سینمایی ظهور
فیلم سینمایی ظاهر
فیلم سینمایی ظفر